Catering dietetyczny czy konsultacja z dietetykiem? Podpowiadamy co wybrać

Marzysz o pięknej sylwetce, ale nie wiesz od czego zacząć? Chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe i w końcu zdrowo się odżywiać? Planujesz poprawić nie tylko wygląd zewnętrzny, ale również ogólną kondycję organizmu, a także stan psychiczny? Właściwa dieta jest tym, czego potrzebujesz. Jak ją wprowadzić? Od czego zacząć? Dowiesz się z naszego poradnika.

Źle się czujesz we własnym ciele. Masz dużo na głowie i cierpisz na chroniczny brak czasu. Stres, praca, ogólne przemęczenie. Do tego nieregularne i szybkie jedzenie na mieście. Znasz to? Zapewne tak.

Co robić? Jak żyć?

Zdrowo! Chcesz zrobić coś dla siebie i zacząć zmiany, ale masz jakąś dziwną blokadę? Nie wiesz czy po prostu iść na siłownię, zacząć biegać, a może skonsultować się z dietetykiem lub zamówić catering dietetyczny. Oczywiście możesz także samodzielnie ułożyć sobie dietę, rozpisać trening i gotować. Ale czy zrobisz to dobrze? Czy masz tyle czasu, wiedzy, umiejętności i… chęci? Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś/odpowiedziałaś negatywnie, to aby uniknąć frustracji spowodowanej niepowodzeniem sugeruję Ci rozważenie jednego z dwóch poniższych rozwiązań. Moim zdaniem będą najlepsze na początek Twojej drogi zmieniającej sylwetkę i nawyki żywieniowe:

  • catering dietetyczny (dietę pudełkową),
  • konsultację z profesjonalnym dietetykiem.

Trzecim rozwiązaniem może być współpraca z trenerem personalnym, który również może ułożyć Ci dietę. O tym jednak nie przeczytasz w tym artykule.

Od czego zacząć

Chcesz osiągnąć realne efekty. Pamiętaj, że wszystko zaczyna się w Twojej głowie. Zakładam, że masz problemy z wagą i obecnie nie najlepiej się odżywiasz. Twój organizm to czuje. Niestety ryzykujesz także zwiększoną podatnością na różne choroby – cukrzyca, nadciśnienie czy choroby serca.

  1. Stań na wagę i sprawdź swoją masę.
  2. Skorzystaj z kalkulatora BMI, który podpowie Ci czy ważysz odpowiednio do masy ciała. W internecie znajdziesz wiele darmowych kalkulatorów BMI (Body Mass Index) online.
  3. Skorzystaj z Kalkulatora Zapotrzebowania Kalorycznego. Dzięki niemu poznasz dzienne zapotrzebowanie kaloryczne swojego organizmu do właściwego funkcjonowania. Dowiesz się również jaka ilość kalorii sprawi, że nabierzesz masy lub schudniesz. W internecie znajdziesz wiele darmowych kalkulatorów online. Szukaj pod hasłami: Kalkulator Kalorii PPM lub BMR. Skróty te oznaczają Podstawową Przemianę Materii (z angielskiego: Basic Metabolic Rate).

I jak? Jest dobrze, czy pora na zmiany? Żeby jednak Twoja dieta wiecznie nie zaczynała się od jutra, od poniedziałku, albo od nowego miesiąca sugeruję zapoznać się z pojęciem prokrastynacji. W skrócie jest to po prostu odwlekanie:

niepotrzebne i dobrowolne opóźnianie lub odkładanie czegoś, mimo świadomości, że będzie to miało negatywne konsekwencje

A teraz, zapraszam Cię do dalszej lektury dotyczącej porównania wizyty u dietetyka z cateringiem dietetycznym, czyli dietami pudełkowymi.

Czym jest Catering Dietetyczny i jak to działa 

Znany także pod nazwą dieta pudełkowa. W największym skrócie wygląda to tak:

  • Firma gastronomiczna przygotowuje kilka propozycji różnych diet (o różnym składzie) w różnych wariantach kalorycznych (np. 1600, 1800, 2200 kalorii). Dieta zawiera posiłki na cały lub część dnia.
  • Wybierasz interesującą Cię dietę i zamawiasz na określoną przez Ciebie ilość dni.
  • Kurier w nocy lub nad ranem dostarcza Ci paczkę z posiłkami na kolejny dzień i zostawia ją pod drzwiami w bloku lub wiesza na ogrodzeniu.

W większości cateringów pudełkowych istnieje możliwość wykluczenia danych składników z diety lub zamówienia diety z wyborem menu. W diecie z wyborem, podobnie jak w restauracji, samodzielnie wybierasz co jesz na śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację. Przeważnie do wyboru masz minimum jedno z trzech dań na każdy posiłek.

Cateringi dietetyczne często oferują również bezpłatną konsultację dietetyczną dla swoich klientów. Przeważnie odbywa się ona online.

Chociaż diety pudełkowe były znane wcześniej to popularność w Polsce zaczęły zdobywać one około 2014-2015 roku. Zainteresowanie cateringiem dietetycznym stale rośnie.

popularność cateringu dietetycznego

Ile kosztują diety pudełkowe

Ceny cateringów dietetycznych są bardzo zróżnicowane. Zależą przede wszystkim od:

  • ilości posiłków w diecie
  • wybranej kaloryczności
  • rodzaju diety i jej składu
  • ilości dni (przeważnie im dłużej trwa zamówienie, tym taniej).

Piszemy ten artykuł w czasie szalejącej inflacji oraz znacznych wzrostów cen żywności. Najtańsze cateringi obecnie oferują diety 1200 kcal już od 33 zł. Najdroższe pakiety 5 posiłków o większej kaloryczności osiągają ceny sięgające nawet 100-120 zł zł / dzień. Uśredniając, przyzwoity catering dietetyczny bez problemu powinno udać się zamówić za 49-62 zł za dzień, czyli mniej więcej 1000 – 1250 zł za cały miesiąc (bez weekendów).

Decydując się na zamówienie warto także sprawdzić koszt dostawy – w niektórych firmach jest wliczony w cenę diety, w innych trzeba dopłacać.

Zalety cateringu dietetycznego – u kogo się sprawdzi

Diety pudełkowe mają dwie podstawowe zalety: pozwalają zmienić swoje nawyki żywieniowe i nie wymagają przy tym zaangażowania własnego czasu. Wręcz pozwalają ten czas zaoszczędzić – nie spędzisz go aż tyle na zakupach, na odmierzaniu składników i gotowaniu, a później na zmywaniu garnków itd.

Masz wybór. Cateringi dietetyczne oferują różnorodność posiłków. Jednego tygodnia możesz wybrać dietę wegetariańską, innego o niskim indeksie glikemicznym, a w kolejnym bardziej domową lub sportową.

Oszczędzasz czas. Żyjemy szybko, ciągle pędzimy. Nie mamy chwili na odpoczynek. Dlatego ten sposób odżywiania z pewnością sprawdzi się u tych, którzy nie mają czasu na gotowanie, a także u tych, dla których czas w kuchni to nie przyjemność a męczarnie. Gotowe posiłki pomogą w utrzymaniu regularności ich spożywania, co jak wiadomo jest bardzo ważne. Catering dietetyczny pozwoli zmienić nawyki żywieniowe jednocześnie udowadniając, że zdrowe odżywianie wcale nie musi być takie straszne i wiązać się z ogromnymi wyrzeczeniami.

Diety pudełkowe mogą sprawdzić się także u sportowców oraz osób zmagających się z cukrzycą. Cateringi mają przygotowane dla nich specjalne pakiety. Jadłospis tych diet został ułożony z uwzględnieniem ich specyficznych potrzeb oraz z uwzględnieniem właściwych składników.

Wygoda. Robią to za Ciebie – makroskładniki są pod kontrolą. Wybierając dietę z pudełka nie będziesz musiał się martwić ani o liczenie kalorii, ani o zapewnienie w dziennym jadłospisie odpowiednich makroskładników. Większość cateringów zatrudnia dietetyków, którzy zrobią to za Ciebie. Ty dostaniesz odpowiednio zbilansowane dania z rozpiską opisującą ich wartość odżywczą.

Jesteś bardziej EKO. Wiele cateringów dietetycznych ma tak zoptymalizowane procesy, aby w myśl zasady zero waste nie marnować żywności. System produkcji i dostaw jest zorientowany na środowisko naturalne.

Minusy diety pudełkowej

Nie ma na świecie rozwiązań idealnych. Świat bez wad po prostu nie istnieje. Jak to jest w przypadku dietetycznej gastronomii? Na przykład może się zdarzyć, że ktoś buchnie Twoją torbę z posiłkami postawioną pod drzwiami w bloku albo powieszoną na ogrodzeniu posesji. Na szczęście są to jednostkowe przypadki.

Problematyczna bywa także estetyka dań. Czasami w drodze pomiędzy kuchnią, a Twoim mieszkaniem coś może zostać wstrząśnięte, ale co gorsze – rozszczelnione. Nie zdarza się to często, ale taka sytuacja nie jest wykluczona.

Poprawa odżywiania to także wzrost wydatków na żywność. Odstawienie zupek chińskich i innych “gotowców” możesz odczuć w kieszeni. Do tej pory na śniadanie piłeś kawę, teraz jest to pełnowartościowy posiłek. Nie wyżywisz się już za 500 czy 600 zł. Dobre składniki niestety kosztują więcej. Zyskanie wygody i oszczędność czasu także wymagają od Ciebie pewnej inwestycji – w tym wypadku finansowej.

Nie wiesz co jesz. To znaczy wiesz, ale nie kupiłeś sam produktów. Musisz zaufać cateringowi, że pochodzą one tylko ze sprawdzonych źródeł i od najlepszych dostawców, a przygotowane z nich posiłki są zawsze świeże i zdrowe.

Konsultacja dietetyczna – z czym to się je

To przede wszystkim indywidualne podejście i budowanie więzi. Zmiany nie przechodzisz sam. Dietetyk pomaga Ci zacząć, ale także wstać, kiedy upadasz. Podaje rękę, kiedy czujesz, że nie dasz rady. Dieta przygotowana przez profesjonalnego dietetyka niewątpliwie będzie bardziej spersonalizowana pod Twoje cele i dostosowana do Twoich potrzeb oraz gustów. Nie jest tajemnicą, że stały kontakt z drugą osobą, która nas kontroluje, może dać ogromną dawkę motywacji

Konsultacja dietetyczna odbywa się prywatnie. Twarzą w twarz lub online. Zaczyna się od dosyć szczegółowego wywiadu żywieniowego, który ma na celu dostosowanie programu żywieniowego oraz postępowania do Ciebie. W trakcie wywiadu dietetycznego specjalista zbierze informacje na temat Twojego samopoczucia, nawyków i preferencji żywieniowych oraz celów. Mogą zostać także zlecone badania laboratoryjne. Po analizie stanu obecnego dietetyk ułoży Ci jadłospis.

Ile kosztuje wsparcie dietetyka

Ceny konsultacji dietetycznej są różne w różnych częściach kraju. Zależą również od marki osobistej wybranego dietetyka oraz jego przygotowania merytorycznego i doświadczenia. Średnio, koszt wizyty u dietetyka to wydatek ok. 150 złotych za wizytę wstępną i 100 złotych za każdą wizytę kontrolną (co 4-6 tygodni).

Zalety współpracy z dietetykiem

Gotujesz sam. Możliwość samodzielnego przygotowywania posiłków dla jednych jest zaletą, dla innych wadą. My to jednak zaliczamy bardziej do plusów, ponieważ przede wszystkim kontrolujesz co jesz i z jakich produktów są wykonane Twoje dania.

Trzymasz rękę na pulsie. Czujesz, że coś w Twojej diecie jest nie tak? Jesteś głodny lub nie czujesz radości z jedzenia? Nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby skontaktować się ze swoim dietetykiem lub rozwiązać problemy na najbliższym spotkaniu. 

Rozwiązanie indywidualne – szyte na miarę. Starasz się utrzymać reżim treningowy, chcesz utrzymać swój sposób żywienia na wysokim poziomie lub po prostu zadbać o linię. Zależy Ci na osiągnięciu zamierzonych celów, ale ciągle czegoś brakuje. Coraz częściej odczuwasz zmęczenie, a kontuzje pojawiają się z dnia na dzień. Dzięki personalnie dobranej diecie łatwiej jest osiągnąć sukces, a jeśli Twój organizm jest nadwyrężony, profesjonalista będzie w stanie go odbudować.

Dietetyk – jakie są minusy

Jeśli nie lubisz gotować lub masz na to mało czasu, wsparcie dietetyka może nie być dla Ciebie optymalnym wyborem. W przypadku tego rozwiązania waga kuchenna będzie Twoim codziennym narzędziem i będziesz wręcz skazany na dosyć skrupulatnie obliczanie ile jakiego produktu używasz do przygotowania dania.

Jedzenie tego samego lub podobnego. Opakowania zbiorcze poszczególnych składników zazwyczaj są większe niż potrzebujesz do przygotowania jednego lub dwóch posiłków. Aby ograniczyć marnowanie żywności Twoja dieta będzie musiała kilka dni z rzędu zawierać podobne składniki.

Relacje nie zawsze poprawne. Jest ryzyko, że trafisz nie na taką osobę, jakiej potrzebujesz. Specjalista może wcale nim jeszcze nie być. Może również, mimo dużej wiedzy i doświadczenia, nie być w stanie nawiązać z Tobą odpowiednich relacji. W efekcie, zamiast nabrać motywacji do pracy nad sobą, utracisz ją.

Dietetyk vs Dieta Pudełkowa – co jest lepsze.

Chyba nie zaskoczę Cię odpowiadając w stylu prawniczym: to zależy. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Współpraca z dietetykiem prawdopodobnie okaże się nieco tańsza. Dieta pudełkowa to jednak oszczędność czasu i wygoda…

U dietetyka Twój jadłospis może być stworzony pod określone możliwości finansowe. W cateringu dietetycznym nie musisz ciągle chodzić do sklepów, śledzić promocji, uzupełniać zapasów, a później jeszcze spędzać mnóstwo czasu z wagą kuchenną i sprzątając po gotowaniu. To może być nawet 1,5 godziny dziennie. No i nic się nie marnuje.

Jeśli stawiasz na oszczędności finansowe, relacje międzyludzkie i lubisz gotowanie to chyba już wiesz co wybierzesz. Jeśli zaś cenniejsza jest dla Ciebie wygoda i oszczędność czasu, to też masz swojego faworyta. Powodzenia.

I jeszcze jedno! Uwaga! To ważne!

Wszystko zależy od Ciebie bo to Ty jesteś panem swojego ciała. I to Ty decydujesz, kim będziesz. A chyba każdy chce być najlepszą wersją samego siebie.

  • Nie licz na cuda! Nie przyjdą same. Pracuj nad sobą i dbaj o właściwą motywację.
  • Pij wodę! Pamiętaj o właściwym nawodnieniu organizmu.
  • Nie podjadaj! Jedz regularnie.
  • Rusz się! Spacer, rower, rolki. Cokolwiek.